Hoe de winst te verhogen door te werken met kanalen.
Cijfers gebruiken om meer winst te maken. Hoe doe je dat? Een handige manier is het werken met kanalen.
Als je de cijfers van bijvoorbeeld een winst- en verliesrekening voor je hebt dan is het fijn te weten dat je iets hebt verdiend, maar komt er direct een volgende vraag: waar komen de cijfers vandaan?
Een zeer effectieve manier om deze vraag te beantwoorden is door te werken met kanaal. Hiervoor hebben we het framework: TOTAAL > KANAAL > RADICAAL bedacht. We splitsen de totale cijfers op naar kanalen. Kanalen zijn verkoopkanalen, producten, personen, projecten, etc. Net wat het meeste informatie geeft. Hier is een voorbeeld:
Nadat je de winst- en verliesrekening hebt opgesplitst neem je een moment voor reflectie. Geef je momenteel voldoende aandacht aan het juiste kanaal? Is er een kanaal dat een negatieve nettomarge geeft? Is het mogelijk dit kanaal af te sluiten?
Dit is de laatste fase (RADICAAL). Om andere resultaten te zien, moeten andere keuzes worden gemaakt. Welke andere keuzes ga jij maken?